Év végi eredmények
Digitális Kereskedelmi Körkép 2023
powered by Mastercard
Sikeresen lezárult 2023-as kutatásunk harmadik fordulójának kiértékelése.
Bevezető
A Temu letarolta 2023 végén a magyar e-kereskedelmi piacot is:
mindenki innen rendel, pedig pár hónapja még senki sem ismerte
Jött, látott és győzött a Temu
Az ősz és a tél során viszont olyan folyamatoknak lehettünk tanúi, mint előtte soha.
ELKÉPESZTŐ MARKETINGKAMPÁNY MELLETT A TEMU MAGYAR NYELVEN IS TUDÓ, FORINTBAN ÁRAZÓ WEBÁRUHÁZA LETAROLTA NEMCSAK A KÜLFÖLDI BOLTOK PIACÁT, HANEM A HAZAI WEBÁRUHÁZAK FORGALMÁRA IS ERŐSEN NEGATÍVAN HATOTT.
Alig négy hónap leforgása alatt egy addig ismeretlen webáruház 2024 januárjára a legnagyobb vásárlói bázissal rendelkező külföldi bolt lett: a külföldről is rendelők 29 százaléka vásárolt 2023 utolsó három hónapjában a Temuról, ami a teljes 3,9 millió fős hazai online vásárlóbázis csaknem 9 százalékát jelenti.
Összehasonlításként a teljes hazai piacon ennél magasabb értéket csak egyetlen szereplő, az eMAG (20 százalék) tudott elérni, azaz a magyar piacon a Temu nemcsak a legnagyobb külföldi, hanem egyben a második legnagyobb vásárlói bázissal rendelkező online kereskedő is lett 2023 utolsó negyedévében – ráadásul belépésének az első három hónapjában sikerült ezt elérnie.
Ebben a három hónapban az oldalról rendelők átlagosan 2,2 alkalommal vásároltak, ami hozzávetőleg megegyezik a többi nagyobb külföldi webáruház ezen időszakban mért értékével. A vásárlói bázis 70 százaléka egy-két alkalommal rendelt a Temuról, ami hűen tükrözi, hogy még mindig csak a „bevezető” fázisban tartanak.
Aki kipróbálta, elégedett volt
Érdekesség még, hogy a vásárlói vélemények is kifejezetten pozitívak a Temu kapcsán: 5-ös skálán a Temut 4,3-ra, míg a Sheint 4,6-ra értékelték a vevők, ami hasonló a magyar szereplők megítéléséhez.
A vásárlók nagyon széles rétegét érik el ezek a kínai webáruházak, ráadásul aki kipróbálta, elégedett volt, vélhetően ezért nemcsak visszatér, hanem ismerősei körében is terjeszti majd tapasztalatait – mostantól minden kereskedőnek számolnia kell konkurenciaként ezekkel az áruházakkal, amelyek gyakorlatilag néhány hónap leforgása alatt megkerülhetetlenné váltak a magyar piacon is.
Ráadásul míg néhány évvel ezelőtt a külföldi vásárlás egy edukáltabb, nyelveket beszélő réteg kiváltsága volt, addig mára a Shein és főleg a Temu esetében eltűnt minden különbség az egyes demográfiai rétegek között.